Księgowość uproszczona
Księgowość uproszczona to najprościej mówiąc: proste działania mające na celu przede wszystkim wyliczenie podatku, który trzeba zapłacić od swojej działalności. Można ją prowadzić w formie karty podatkowej, ryczałtu ewidencjonowanego lub książki przychodów i rozchodów. Polega na gromadzeniu podstawowych danych finansowych o działalności firmy. Jest dużo tańsza od księgowości pełnej, dlatego jest świetnym wyborem dla małych i średnich firm, a także dla przedsiębiorców dopiero rozpoczynających swoją działalność. Jest absolutnie wystarczająca dla przedsiębiorców, którzy nawet bez pomocy arkuszy kalkulacyjnych zdają sobie sprawę, jakie mają koszty i ile zarabiają.
Księgowość pełna
Księgowość pełna to bardzo dokładne gromadzenie danych o wszystkich przychodach, kosztach, a także transakcjach bezgotówkowych, kredytach, wypłacanych odszkodowaniach i innych, nawet najdrobniejszych transakcjach. W wielkich, wieloosobowych przedsiębiorstwach można dzięki niej zapanować nad finansami i zawsze doliczyć się każdej złotówki. Księgowość pełna umożliwia generowanie szczegółowych raportów, które poddane fachowej analizie mogą naprowadzić właścicieli na ciekawe wnioski. Tak szczegółowe rejestrowanie finansów narzuca dużym firmom między innymi Ustawa o Rachunkowości. Gdy firmy prowadza swoje księgowości na wspólnych zasadach łatwiej je miedzy sobą porównywać, a ich właścicielom trudniej jest dokonywać przekrętów finansowych.